Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Cenová diskriminácia v osobnej železničnej preprave na Slovensku
Hudáková, Eva
Hudáková, E. Cenová diskriminace v osobní železniční přepravě na Slovensku. Bakalářská práce. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2017. Nejvýznamnější událostí roku 2014 v osobní železniční přepravě na Slovensku bylo bezpochyby zavedení bezplatné vlakové přepravy pro děti, studenty a důchodce. Dané vládní opatření, které bylo součástí prvního sociálního balíčku slovenského premiéra, vstoupilo do platnosti 17. listopadu 2014. Hned po svém zavedení se netradiční opatření stalo předmětem diskusí a vyvolalo různé reakce nejen v politických oblastech, ale i u široké veřejnosti a v neposlední řadě u vlakových společností. Ústředním tématem bakalářské práce je vyhodnotit dopady cenové diskriminace v podobě zavedení tohoto sociálního opatření na dvě největší vlakové společnosti na Slovensku.
Politika zavádění bezplatné veřejné dopravy pro cestující vybraných evropských municipalit a států v prvních dekádách 21. století
Čarek, Sebastián ; Kolman, Ondřej (vedoucí práce) ; Chmelová, Pavla (oponent)
Tato práce vznikla se záměrem vytvořit chybějící komplexní studii o politice zavádění bezplatné přepravy hromadnou dopravou pro cestující, jakož i potvrdit hypotézu, že odstranění tarifů či jejich snížení nevede vždy k nárůstu poptávaného množství. Teoretická část popisuje veřejnou dopravu z hlediska jejích potenciálních substitutů včetně individuální automobilové dopravy, jakožto substitutu způsobujícího vysoké externality. V dalších kapitolách shrnuje dosud známé poznatky o poptávce po veřejné dopravě, popisuje způsob financování veřejné dopravy prostřednictvím závazku veřejné služby a v poslední vyjmenovává dosud známé příklady a zkušenosti se zaváděním bezplatné přepravy. Praktická část zahrnuje čtyři případové studie: Tallinn, Frýdek-Místek, Železniční osobní dopravu ve Slovenské republice a Pražskou integrovanou dopravu (PID). Analýza při zkoumání PID a Tallinnu potvrdila, že snížení ceny, zvláště pokud již původní cena byla velmi nízká, nevede k výraznému nárůstu počtu cestujících, pokud vůbec k nějakému, a poptávka je v těchto bodech silně neelastická. Podstatné je, že politiku doprovází celá řada vedlejších důsledků. Mezi ně můžeme zařadit například: odsání příjmů rozpočtů centrální vlády a dalších municipalit v Estonsku Tallinnem nebo do budoucna politicky těžce zrušitelné rozšíření MHD zdarma ve Frýdku-Místku za hranice města, které má navíc stále expandující tendenci. Mimořádně velký prostor je v práci věnován tzv. vlakům zdarma na Slovensku. Studie popisuje proces zavádění, financování a doprovodné jevy, které bylo za pochodu třeba řešit, aby nedocházelo k omezování platících cestující. Opatření však významně ovlivnilo trh veřejné dopravy na Slovensku: ZSSK byla nucena si znehodnotit vlastní InterCity vlaky vypravované na komerční riziko, negativně zasáhly tzv. bezplatné vlaky soukromou dálkovou autobusovou dopravu a také krajské rozpočty.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.